1396/04/31 | عضویت | ورود | ارتباط با ما | در باره ما | بازار تئاتر      
 
   
 
 
    پسندیده شده:( )   تعداد بازدید :( )
نام :حامد
نام خانوادگی :داراب
رزومه کاری :

حامد داراب (۱۴ دی ۱۳۶۴ در اراکشاعر، نمایشنامه نویس، روزنامه نگار، منتقد و کارشناس ارشد ادبیات نمایشی معاصر ایران است.[۱] او بیشتر به خاطر گفت و گوهایش با چهره‌های شاخص ادبیات و هنر و همچنین تلفیق شعر و نمایش و ارائه نمایشعر شناخته شده است.[۲]


نمایش نامه

حامد داراب تاکنون بیش از ۴۰ عنوان نمایشنامه نوشته است. معروف ترین نمایش نامه وی متولد دهه شصت در ماه نوامبر سال ۲۰۱۲ به کارگردانی ادوارد الام در پاریس به روی صحنه رفت. او پس از علیرضا کوشک جلالی دومین ایرانی می‌باشد که اثرش در اروپا به روی صحنه رفته است.[۳] بسیاری منتقدان فرانسوی بعد از اجرای این نمایش درباره آن گفتند که حامد داراب سعی کرده اعتراض روحی و روانی جهان امپریالیسم نسبت به مسائل اجتماعی و انسانی را به تصویر بکشد.[۴] خود داراب بعدها در مصاحبه‌ای عنوان کرد که این نمایشنامه رنج روان نسل دهه شصتی اوست.[۵]

شعر و نمایشعر

داراب شعر جدی را از سال ۱۳۸۰ آغاز می‌کند و سال‌ها غزل را با تاثیر از سید مهدی موسوی در سبک پست مدرن می‌نویسد. او در سال‌های میانی دهه ۱۳۸۰ خورشیدی، با تلفیق مولفه‌های ادبیات نمایشی و شعر، شیوه جدیدی از شعرنویسی را مطرح می‌کند که خودش به آن عنوان «نمایشعر» می‌دهد.[۶] در فروردین سال ۱۳۹۲ طی مصاحبه‌ای با مجله ادبی عقربه وقتی از او درباره سید مهدی موسوی سوال می‌شود، داراب وی را به محافظه کاری و تکرار آنچه پیش از این نوشته محکوم می‌کند.[۷]


روزنامه نگاری

از سال ۱۳۹۰ با نوشتن نقدهای ادبی در روزنامه‌های روزنامه آرمان، اعتماد (روزنامه)، شرق (روزنامه) و همچنین مجله‌های مهرنامه و تجربه (نشریه) فعالیت روزنامه نگاری حامد داراب آغاز می‌شود. در این دوره او با بسیاری نویسندگان و شاعران برجسته همچون سیمین بهبهانی، علی اصغر حداد، جلال ستاری، سید علی صالحی، مصطفی اسلامیه، عبدالعلی دستغیب و... گفت و گوهای مفصلی را انجام می‌دهد که بیشتر شهرت روزنامه نگاری اش به همین گفت و گوها باز می‌گردد. او در تاریخ ۲ اکتبر ۲۰۱۲ با برنده جایزه نوبل ۲۰۱۲ مو یان گفت و گویی انجام داد، که متن کامل آن در صفحه‌های ۴۰ و ۴۱ شماره ۱۶ تجربه (ماهنامه) منتشر شد.[۹] داراب از شهریور ۱۳۹۱ به عنوان مسئول صفحه ادبیات روزنامه مغرب مشغول فعالیت شد. در این روزنامه مصاحبه‌ای با سید مهدی موسوی داشت که موسوی نسبت به حذف برخی گفته‌هایش اعتراض نشان داد، وی بعدا طی یادداشتی که خبرگزاری پندار آن را منتشر کرد گفت که هیچ یک از سخانان مهدی موسوی حذف نشده است.[۱۰] داراب همچنین پس از مصاحبه های رضا براهنی در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۱ که در آن‌ها به شاعرانی همچون احمد شاملو، خسرو گلسرخی و غیره با بیانی تند تاخته و گفته بود: «شاملو دو دره باز است» و «گلسرخی شاعر درجه دومی هم نبود» با کاوه گوهرین مصاحبه‌ای انجام داد که حرف‌های براهنی را به شدت نقد می‌کرد.[۱۱] بر این مصاحبه حاشیه‌های فراوانی نوشته شد.[۱۲] او همچنین در سالروز هفتاد و سه سالگی احمد رضا احمدی بنیانگذار شعر موج نو طی یادداشتی که روزنامه آرمان آن را منتشر کرد، شعر احمدی و هم مسلکانش را شعری دانست که «موضوع شعر شاعر امروز را از یاد بردند، گو اینکه در شعرشان، بیگانه هستند با دردهای مشترک مرد».[۱۳]



   
 
 
  تمامی حقوق این سایت متعلق به بازار تئاتر می باشد  
  ایده وطرح از Ali Sadeghikhah
اجرا و پشتیبانی توسط MRT  & DIAMOND