1397/04/29 | عضویت | ورود | ارتباط با ما | در باره ما | بازار تئاتر      
 
   
 
 
  چاپ     پسندیده شده:(0 )   تعداد بازدید :(174 )
🔴 تئاتری‌های ایران متحد شوید!


🖌 مجید گیاه‌چی

◾️ پس از قدرت یافتن خواست و توقع توجه به تشکیل جامعه‌ی مدنی در ایران به‌عنوان آرزویی تاریخی و طولانی و پیروزی این گفتمان در انتخابات 1376 از جمله اقداماتی که با حمایت دولت اصلاحات به‌انجام رسید تشکیل اصناف هنری و از جمله خانه‌ی تئاتر در سال 1378 بود.  
هدف اصلی، شکل‌دهی جامعه‌ی مردم‌سالار با تشکیل و تقویت سازمان‌هایی مستقل از دولت، بود تا با ظهور و بروز قدرت اجتماعی در برابر قدرت سیاسی و آمرانه، امکانی فراهم ‌آید تا مناسبات قدرت و اجتماع متوازن شده، ضمن طرح متمدنانه‌ی مطالبات تمام گروه‌های اجتماعی، هم‌زمان فرهنگ الزام به پاسخ‌گویی تمامی دستگاه‌ها و ارایه‌ی اطلاعات شفاف، گسترش یافته، جامعه بر حاکمیت و قدرت نظارت کند و توازن نیروهای اجتماعی و سیاسی، موجب اجماع، وحدت و مشارکت شده، مانع فساد در قدرت و حاکمیت شود.
◾️ علاوه بر عوامل خارجی متعدد مؤثر بر موضوع، با تغییراتی که در دولت به‌وجود آمد تمامی اصناف، کم و بیش دچار لطمه شدند و امکان رشد و تأثیر متناسبی نیافتند. اما این عدم‌توفیق گاه حتی بیش از عوامل خارجی منبعث از عوامل درونی و اختلافات میان اعضا بود که از یک‌طرف به‌واسطه‌ی ایجاد محدودیت در فعالیت‌ها و افزایش روزافزون تقاضاها گریزناپذیر می‌نمود و از سوی دیگر توسط برخی عوامل بیرونی حتی ترغیب و تشویق شده، به آن دامن زده می‌شد. 
◾️بنابراین تمامی تشکیلات صنفی با مشکلات و اختلافات عدیده‌ای مواجه شده، بوده و هستند و جدا از کسانی که حتی حاضر به عضویت در آن‌ها نبوده یا از آن‌ها منفک شده‌اند، حتی اکثریت اعضای باقیمانده نیز از این تشکل‌ها و دست‌آوردها و توفیقات‌شان اظهار رضایت نمی‌کنند که خود دلیل بسیار مهم دیگری برای عدم‌انسجام و تأثیرگذاری مناسب این نوع تشکل‌هاست. 
◾️اما نگاهی اجمالی به توفیقات و ناکامی‌های خانه‌ی تئاتر در طول 18 سال فعالیت آن: 
◼ توفیقات: 
▪️حفظ تشکیلات خانه‌ی تئاتر: علی‌رغم تمام فراز و فرودها و اختلافات گاه عمیق این جامعه (البته کم و بیش نظیر دیگر گروه‌ها و اصناف) به‌شکلی که بخشی از جامعه‌ی تئاتر و افراد، حتی حاضر نیستند در زیر یک سقف با بخش و افرادی دیگر قرار گرفته، هم‌جوار و هم‌نفس شوند. 
▪️اتمام ساخت ساختمان خانه‌ی تئاتر: هر چند دیگر اصناف گاه چندین ساختمان قابل‌توجه در اختیار گرفته‌اند، اما به‌‌نظر می‌رسد تا کنون هیچ صنفی ساختمانی را کلنگ نزده و مطابق نیازهایش نساخته بود. از جمله ویژگی‌های این ساختمان پیش‌بینی‌های مناسبی برای کسب درآمدهای پایدار برای خانه است که می‌تواند به استقلال بیش‌تر آن کمک کند. 
▪️توفیق در گنجانده شدن نام خانه‌ی تئاتر در یکی از ردیف‌های بودجه‌ی پیشنهادی دولت در سال ۱۳۹۷ 
▪️مطرح نمودن خانه‌ی تئاتر به‌عنوان مهم‌ترین تشکیلات صنفی هنرمندان تئاتر در نسبت با دیگر مدعیان ریز و درشت 
▪️انجام برخی امور رفاهی و معیشتی از جمله بیمه و بیمه‌ی تکمیلی (و در موارد پراکنده و غیرمستمر: وام‌های بانکی و ضروری، کمک‌های نقدی و غیرنقدی، تعاونی مسکن، تشییع و خاک‌سپاری و ...)
▪️صدور ده‌ها بیانیه در مورد مسائل مختلف مرتبط به تئاتر 
- عضویت مدیرعامل خانه‌ی تئاتر در صندوق اعتباری هنرمندان (یکی از ۵ عضو اصلی هیأت مدیره‌ی صندوق) 
▪️دریافت برخی کمک‌ها از دیگر نهادها و دستگاه‌ها 
▪️برگزاری جشن‌های بزرگ‌داشت روز جهانی تئاتر، به‌خصوص جشن بازیگر 
▪️برگزاری مسابقه‌ی آثار برتر ادبیات نمایشی ایران 
▪️تدوین قرارداد تیپ و آیین‌نامه‌ی درجه‌بندی هنرمندان تئاتر که (علی‌رغم اشکالات موجود در آن) مدتی هم به اجرا در آمد اما به دلایل (خارج از حوصله‌ی این مطلب) متوقف شد.
▪️برگزاری ده‌ها سخنرانی، رونمایی کتاب، بزرگداشت، کارگاه، نمایش‌نامه‌خوانی و ... 
▪️رسیدگی به برخی شکایات و داوری مابین افراد و ... 
◾️ناکامی‌ها (علی‌رغم ارج نهادن به تمامی فداکاری‌ها و تلاش‌های انجام‌شده و با لحاظ نقش و تأثیر عوامل متعدد و پیچیده‌ی دیگر): 
▪️فقدان هرگونه ارزیابی علمی، دقیق و مستدل از شرایط حاکم بر تئاتر کشور 
▪️نامشخص بودن اهداف و نداشتن هرگونه برنامه‌ی کوتاه، میان یا بلندمدت برای دست‌یابی به اهداف متناسب. 
▪️عدم‌توفیق در دست‌یابی به اهداف چهارده‌گانه‌ی کلی تعیین‌شده در اساس‌نامه‌ 
▪️عدم‌توفیق در آماده‌سازی هر طرح و پیشنهاد و لایحه‌ای برای تأثیر بر معادلات تئاتر کشور 
▪️عدم‌توفیق در ایفای نقشی مؤثر در مناسبات و معادلات تئاتر کشور 
▪️عدم‌توفیق در خدمات‌رسانی به اعضا و ایجاد امتیازات و تسهیلاتی ویژه و متناسب برای آنان 
▪️عدم‌توفیق در ارائه‌ی گزارشات شفاف‌ و در دسترس قرار دادن جزئیات فعالیت‌ها و عملکرد‌های برنامه‌ای و مالی

▪️فقدان هسته‌ی پژوهش و مطالعه و عدم‌ارتباط مناسب و استفاده از ظرفیت‌های جامعه‌ی دانشگاهی تئاتر (مثلاً و از جمله در موضوع شناخت وضعیت موجود و یا مطالعه‌ی الگوهای فعالیت‌ تئاتر و تشکل‌های تئاتری در دیگر کشورها و دیگر فعالیت‌های بین‌المللی ...)  
▪️فقدان مطلق روابط بین‌المللی  
▪️فقدان روابط مناسب با هنرمندان تئاتر در دیگر شهرهای ایران 
▪️فقدان روابط عمومی و اطلاع‌رسانی مناسب 
▪️فقدان آرشیو مناسب از اسناد و اطلاعات 
▪️عدم توفیق در جذب هنرمندان شناخته‌شده‌ی تئاتر
▪️ناتوانی در استفاده از پتانسیل‌‌ها و توانایی‌های اعضا، به هدر دادن شور و شوق‌های فراوان و دل‌سرد و مأیوس کردن بسیاری از هنرمندان تئاتر که در مقاطعی برای تغییر پیش‌گام و پیش‌رو بوده‌اند اما با دیوارهای سرد و بتونی مواجه شده، جدایی یا انفعال را برگزیده‌اند.  
▪️عدم‌توفیق در حفظ اعضای شاخص و هم‌چنین ایجاد انگیزه برای فعالیت اعضا و تبدیل اعضای منفعل به اعضای فعال (هنوز آمار به‌روزی از هنرمندانی که شرایط عضویت در خانه‌ی تئاتر را دارا هستند و درصدی که به‌عضویت این خانه در آمده‌اند، وجود ندارد) 
▪️عدم‌توفیق در تغییر وضعیت خانه‌ی تئاتر از یک موسسه‌ی فرهنگی هنری به یک نهاد صنفی که برخلاف خانه‌ی تئاتر در دیگر اصناف حل و برطرف شده است. 
▪️عدم‌توفیق در به‌رسمیت شناخته شدن تئاتر به‌عنوان یک شغل و برخورداری از حقوق و مزایای متناسب، حقوق بیکاری، از کارافتادگی، بازنشستگی، خدمات بانکی و بیمه‌ای متناسب و ... 
▪️عدم‌تغییر و کارآمدسازی اساس‌نامه‌ی خانه‌ی تئاتر که محدودیت‌ها و مشکلاتی از جمله در موضوع انتخابات ایجاد نموده است 
🔴 تمامی این ناکامی‌ها موجب (و گاه بهانه‌ای) شده تا علی‌رغم اعلام و اظهار تمایل دولت مبنی بر استقبال از کاهش تصدی‌گری و واگذاری امور به تشکل‌های مردمی و صنفی (که البته در میزان صداقت در عملیاتی کردن آن هم تردیدهایی وجود دارد)، خانه‌ی تئاتر نتواند شایستگی خود را اثبات و اعتماد مسئولان را جلب نماید. هم‌چنان‌که در جلب اعتماد هنرمندان تئاتر (حتی اعضای خانه) ناموفق بوده است. 
🔴 🔴 هر چند اصلاحاتی در این خانه در جریان است اما سرعت وقوع آن ابداً با توقعات جامعه‌ی تئاتر هماهنگ نیست و در صورتی‌که با توجه به توفیقاتی نظیر به سرانجام رسیدن ساختمان خانه و قرار گرفتن در ردیف بودجه‌ی دولت، هم‌چنین شرایط سیاسی و فرهنگی امروز کشور که امکان توفیق را به‌شدت افزایش داده است، این خانه‌ بتواند به‌سرعت نسبت به بازسازی و بازنگری جدی و اساسی در خود اهتمام ورزیده، تمامی بضاعت و توان تئاتر ایران با همه‌ی گرایش‌ها و نگاه‌های متفاوت موجود در آن را جذب و اعتماد بیش‌تری جلب نماید، شاید توفیق بیابد تا با انجام اصلاحاتی انقلابی و شدید، خون و حیاتی تازه و شایسته و لایق تئاتر ایران در رگ‌های متصلب این خانه به‌جریان و سیلان بیاندازد که تحقق این مهم در جامعه‌ای که هنوز به‌شدت وابسته به هویت نمایندگی است با انتخابات هیأت مدیره‌ی مرکزی خانه‌ی تئاتر در اردیبهشت ۱۳۹۷ گره خورده و این انتخابات بیش از تمام رویدادهای گذشته بر سرنوشت و آینده‌ی این جوان بالغ 18 ساله، تأثیرگذار و تعیین‌کننده‌ است. 
🔴 🔴 🔴 چهره‌های شناخته‌شده تئاتر باید با حضور خود حتی به‌شکل غیرفعال از خانه‌ی تئاتر حمایت کنند و خانه و جامعه‌ی تئاتر، حتی تمام افراد و گروه‌هایی که در تلاش‌هایی ناموفق بارها سعی در ایجاد تشکیلاتی موازی نموده‌اند، باید تلاش کنند از همین ظرفیت ممکن که امکان بالقوه‌ی تغییر و تحول را هم دارد، بهره برده و در چهارچوب قوانین موجود در آن تحول موردانتظار را دنبال و جست‌وجو کنند و با قدر دانستن این فرصت استثنایی، امیدوارانه دست از تلاش بر ندارند تا هم‌چنان‌که تئاتر به هنری پیشرو و پیش‌تاز شهره است توفیق پیش‌تازانه‌ی آنان در دست‌یابی به یک انسجام و حاکمیت اراده‌ی گروهی، هم سرآمد باشد.

 
   
منبع : بازارتئاتر
تاریخ : Feb 27 2018 12:00AM
ارسال شده توسط : علی صادقی خواه
 
کلمات کلیدی :
نظر کاربران    
ایمیل :
متن پیام :  
 
  تمامی حقوق این سایت متعلق به بازار تئاتر می باشد  
  ایده وطرح از Ali Sadeghikhah
اجرا و پشتیبانی توسط MRT  & DIAMOND